Po takmer piatich desaťročiach nadobudnú od 1.4.2024 účinnosť namiesto zastareného stavebného zákona nový Zákon o výstavbe a Zákon o územnom plánovaní. V praxi by mali priniesť zrýchlenie povoľovania výstavby, ale aj účinné postihy čiernych stavieb. Čo všetko môžete od plánovaných zmien očakávať?
Zásadnou zmenou, ktorú Zákon o výstavbe a Zákon o územnom plánovaní prinesú, je zrýchlenie procesov súvisiacich s celým cyklom výstavby. Zákon o výstavbe je zameraný na problematiku povoľovania výstavby a užívania stavieb. Zákon o územnom plánovaní upravuje činnosti vykonávané v oblasti územného plánovania.
Reforma má za cieľ zlepšiť podmienky, ktoré platili v minulosti, a dnes sú už neprijateľné. Kladie dôraz na digitalizáciu v stavebníctve, vďaka čomu sa všetky stanoviská dotknutých orgánov budú zdieľať elektronicky. Zníži sa tiež administratívna záťaž pri činnostiach, ktoré súvisia s výstavbou.
Užšie prepojenie s elektronizáciou verejnej správy prinesie rýchlejšie získanie stavebného povolenia na všetky typy stavieb. Nový stavebný zákon sa tak dotkne developerov aj bežných ľudí, ktorí plánujú postaviť rodinný dom, chatu či inú stavbu. Nová legislatíva celý proces podstatne urýchli. Zatiaľ čo dnes sa často na stavebné povolenie čaká takmer jeden rok, v budúcnosti by jeho vydanie malo trvať len 40 pracovných dní.
Tam, kde doteraz muselo prebehnúť územné konanie, konanie o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a stavebné konanie, bude stačiť len jedno rozhodnutie o stavebnom zámere. Po jeho ukončení bude možné ihneď začať s výstavbou. V praxi tak odpadne nutnosť navštevovania množstva úradov. Zásadnou zmenou v rozhodovaní jednotlivých orgánov je, že ak nedôjde k vydaniu stanoviska v určenej lehote, bude sa mať za to, že dotknutý orgán nemá k stavebnému zámeru pripomienky.
Zákon o výstavbe zachováva možnosť ohlásenia drobnej stavby a stavebných prác. V tomto procese bude potrebné dodržať podmienky výstavby, stavebný úrad potom vydá potvrdenie o ohlásení stavby.
Nový stavebný zákon prenáša kompetencie stavebných úradov obcí na štát zriadením centrálneho orgánu štátnej správy. Nový Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR bude riadiť stavebné úrady v územnou pôsobnosťou. Dôjde teda k prechodu právomoci stavebných úradov obcí na jeho regionálne pracoviská.
Novinkou je tiež zmena postavenia projektantov, ktorí po novom môžu vybaviť pre stavebníka povolenie stavby. Na základe zmluvného vzťahu so stavebníkom budú projektanti vypracovávať návrh stavebného zámeru. Tento návrh bude projektant povinný zaznamenať vrátane požadovanej dokumentácie do informačného systému, kde budú mať k nemu prístup dotknuté orgány. Celý proces sa dá realizovať digitálne cez počítať aj mobil.
Nový stavebný zákon sa venuje aj problematike čiernych stavieb. Bude sa pritom rozlišovať medzi čiernymi stavbami, ktoré boli realizované pred nadobudnutím a po nadobudnutí jeho účinnosti. Po novom by mal byť prístup k čiernym stavbám oveľa tvrdší:
Tieto pravidlá budú platiť len na čierne stavby zhotovené po dni, kedy nová legislatívna úprava vstúpila do platnosti. Už postavené čierne stavby budú predmetom osobitného povoľovacieho konania. Počas neho bude môcť stavebník preukázať, že stavba nie je v rozpore s verejným alebo súkromným záujmom. Bude sa tak dať legalizovať. Podmienkou je, že musí do 31.3.2024 požiadať o preskúmanie spôsobilosti nepovolenej stavby.
BUNGALOW 126 je dom väčšej veľkostnej kategórie • vhodný do nízkej okolitej zástavby • svojimi vnútornými priestormi uspokojí nároky na bývanie 5-6 člennej rodiny • je vhodný do rovinatého ...
BUNGALOW 33 je 3-izbový dom • strednej veľkostnej kategórie • s valbovou strechou • vhodný do rovinatého resp. mierne svahovitého terénu • svojimi vnútornými priestormi dom u...
BUNGALOW 230 je dom strednej veľkostnej kategórie • svojimi vnútornými priestormi uspokojí nároky na bývanie 4 člennej rodiny • obývacia izba s kuchyňou je riešená veľkopriestorovo • svojím bezb...
EXCLUSIV 250 je projekt domu s galériou v obývacej izbe • svojimi vnútornými priestormi plne uspokojí nároky na bývanie 6-7 člennej rodiny • po malých úpravách je možné dom riešiť ako dvojg...
BUNGALOW 133 je dom strednej veľkostnej kategórie • je vhodný do rovinatého resp. mierne svahovitého terénu • svojimi vnútornými priestormi uspokojí nároky na bývanie 3-4 člennej rodiny •&n...
BUNGALOW 167 je dom strednej veľkostnej kategórie • svojimi vnútornými priestormi uspokojí nároky na bývanie 5-7 člennej • je vhodný do rovinatého resp. mierne svahovitého terénu • krov z priehr...
BUNGALOW 112 je dom veľkej veľkostnej kategórie • je vhodný do rovinatého resp. mierne svahovitého terénu • svojimi vnútornými priestormi uspokojí nároky na bývanie 5-7 člennej rodiny • stropná ...
PREMIER 197 je dom väčšej veľkostnej kategórie • je vhodný do rovinatého resp. mierne svahovitého terénu • svojimi vnútornými priestormi uspokojí nároky na bývanie 5-6 člennej rodiny • s iz...
KLASSIK 157 je dom strednej veľkostnej kategórie • vhodný do dvojpodlažnej okolitej zástavby • je vhodný do rovinatého resp. mierne svahovitého terénu • svojimi vnútornými priestormi uspokojí ná...